Nieuwe huurder

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning en welkom bij Stek!

Bij het huren van een woning komt heel wat kijken. Nadat u uw huurcontract heeft ondertekend, ontvangt u de algemene huurvoorwaarden, de algemene woonregels en de sleutels van uw nieuwe woning. Als u ook uw eerste maand huur betaald heeft, heeft u officieel een huurovereenkomst met ons. 

Wat staat er in een huurovereenkomst?

In de huurovereenkomst staan:
- het adres
- een omschrijving van de woning
- de huurprijs
- uw naam
- de datum waarop de huur ingaat
- de Algemene Huurvoorwaarden

Wat moet ik regelen bij een verhuizing?

Schrijf u in bij uw (nieuwe) gemeente

Zorg ervoor dat u dit binnen 5 werkdagen na de verhuizing doet. U heeft daarvoor (een kopie van) uw huurovereenkomst en een legitimatiebewijs nodig. U kunt dit online ook via uw DigiD doen.

Controleer of u recht heeft op huurtoeslag

Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid in de huurkosten voor huurders.

Laat een proefberekening maken bij de Belastingdienst. Om dit te kunnen doen, heeft u enkele gegevens nodig, zoals uw huurprijs en de servicekosten. Deze vindt u op Mijn Stek.  Wanneer blijkt dat u recht heeft op huurtoeslag, kunt u dit aanvragen bij de Belastingdienst. De voorwaarden voor huurtoeslag leest u op de website van de Belastingdienst.

Waar is de huurtoeslag op gebaseerd?

De huurtoeslag is gebaseerd op de rekenhuur, ook wel subsidiabele huur genoemd. Dit is de kale huur van de woning plus een gedeelte van de servicekosten. 
De volgende servicekosten worden namelijk tot maximaal € 12,- meegeteld in de rekenhuur:

  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten;
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten en lift.

> Naar Mijn Stek

Kies een energiemaatschappij

Noteer op uw eerste huurdag de meterstanden, want die wil uw energiemaatschappij graag weten. Zij beginnen met rekenen vanaf de stand die u heeft doorgeeft.

U mag zelf kiezen bij welke energiemaatschappij u zich aanmeldt. Op het moment dat u de sleutels van uw nieuwe woning krijgt is er gas, water en elektra. Is het waterverbruik geen onderdeel van uw contract? Meld de waterstand dan bij Dunea.

Nee, dat kan niet. Stek koopt de energie tegen de gunstigste tarieven in.

Wij zorgen voor schone, hele en veilige woningen

Tijdens de opleverinspectie hebben we samen met u een technische controle van de woning gedaan. Kwamen daar nog werkzaamheden of reparaties aan het licht, dan zorgen we er voor dat deze zo spoedig mogelijk worden gedaan volgens onze ‘schoon, heel en veilig’ richtlijn.

Ik heb een technische vraag of reparatieverzoek, waar kan ik terecht?

Mail uw reparatieverzoek binnen 14 dagen na de oplevering naar uw verhuurmakelaar. Na deze periode kunt u uw reparatieverzoek bij voorkeur via Mijn Stek of telefonisch indienen.

Mag ik de woning aanpassen?

We begrijpen dat u uw woning graag wilt inrichten naar uw eigen smaak. Hiermee creëert u een prettig thuis. Het opknappen en woonklaar maken van uw woning zijn uw eigen verantwoordelijkheid, maar lees voordat u begint met klussen eerst even de voorwaarden

Kies een tv-, internet- en telefoonaanbieder

U kiest zelf bij welke aanbieder u een abonnement wilt. De aansluitingen voor internet, telefoon en televisie zitten in de woning.

Zorg dat u goed verzekerd bent

U bent verplicht een inboedelverzekering af te sluiten. U bent dan in ieder geval verzekerd tegen brand, waterschade en diefstal.

Uw inschrijving vervalt

Omdat u een huurovereenkomst heeft afgesloten vervalt uw huidige inschrijving. Wilt u in de toekomst weer op zoek naar een andere sociale huurwoning? Schrijf u dan opnieuw in, zodat u nieuwe inschrijftijd opbouwt.

> naar inschrijven hureninhollandrijnland.nl