Home > Ik huur > Onderhoud aan mijn woning

Onderhoud aan mijn woning

Wij zorgen voor het onderhoud dat nodig is om de kwaliteit van de woning op peil te houden en de woning er goed uit te laten zien. Hiervoor werken wij met meerjarenplanningen. Niet al het onderhoudswerk is ieder jaar nodig. We spreken daarom van planmatig onderhoud.

Andere bedrijven

Voordat de onderhoudsmedewerkers voor de deur staan brengt Stek de bewoners tijdig op de hoogte. In een brief leggen wij uit wat er gedaan wordt, hoe lang het gaat duren en welke bedrijf de opdracht voor ons uitvoert. De aannemer of installateur maakt zelf de afspraken over de datum en het tijdstip met de bewoners.


Veelgestelde vragen

  • Ik heb dubbelglas tegen huurverhoging, maar nu krijgt mijn hele complex gratis dubbelglas, stopt mijn huurverhoging?

    Nee, u heeft met Stek toendertijd een afspraak gemaakt. Stek heeft op dat moment de investering gedaan.

  • Kan Stek ook mijn verbouwing of klus uitvoeren?

    Ja, dat kan. De volgende klussen kan Stek voor u doen:

    • CV installeren
    • Anti-inbraakmaatregelen treffen
    • Isolatie aanbrengen
    • 2e toilet installeren
    • Vaste trap aanbrengen
    • Dakraam aanbrengen
    • Elektra aanleggen naar de berging
    • Indeling van de woning veranderen (plattegrondswijziging).

    Vul het formulier Verzoek verandering in en stuur dit op naar Stek, Antwoordnummer 206, 2160 VB Lisse (geen postzegel nodig). Wij maken dan een afspraak met u en u ontvangt vervolgens een offerte. Stek zorgt voor een aannemer en regelt de verbouwing. De uitvoering daarvan gebeurt in samenspraak met u.

    Voor deze verbouwingen betaalt u maandelijks een huurverhoging óf u betaalt het bedrag apart.

  • Hoe vaak vindt een APK plaats?

    Eén keer per twee jaar voeren wij een APK uit. Dit is vrijblijvend en alleen bedoeld voor huurders met een Abonnement Service & Onderhoud. Dit abonnement is eenvoudig af te sluiten via Mijn Stek.

  • Hoe ventileer ik mijn woning?

    Stek adviseert om uw woning elke dag te ventileren. Dat kan bijvoorbeeld door de ventilatieroosters zoveel mogelijk open te laten staan. Daardoor wordt automatisch schone lucht aangevoerd. Als in uw woning mechanische ventilatie is aangebracht, is het belangrijk om hier goed gebruik van te maken.

    Stek heeft een aantal eenvoudige tips voor een gezond binnenklimaat:

    • Zorg dat ventilatieroosters altijd (een klein stukje) open staan.
    • Open regelmatig uw ramen.
    • Ventileer extra als u kookt, doucht, klust in huis of visite hebt.
    • Rook zo min mogelijk binnenshuis.
    • Verminder het vocht in huis door de was buiten te drogen.

    U moet dus zelf actief de verse en gezonde lucht binnenlaten. Bovendien is een goed geventileerde woning makkelijker te verwarmen. Hierdoor bespaart u energie én geld.

  • Ik heb een klacht over de onderhoudswerkzaamheden die door of namens Stek zijn uitgevoerd. Waar kan ik deze melden?

    U kunt uw klacht digitaal bij Stek indienen via Mijn Stek.

  • Ik woon in een appartementencomplex van Stek. Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen?

    Nee, dat kan niet. Stek koopt de energie tegen de gunstigste tarieven in. In de Warmtewet staat wat Stek maximaal aan energie mag doorberekenen.

  • Waarom verbruik ik opeens veel meer energie?

    Toename van uw energieverbruik kan verschilenden redenen hebben. Heeft u een grote stroomverbruiker in huis? Een elektrische boiler, waterbed of airconditioner kan bijvoorbeeld de uw energieverbruik laten stijgen.

    We zetten een paar handige tips voor u op een rijtje:

    • Let bij uw keuze uit apparaten op het vermogen, dit staat aangegeven in W of watt: Niet alle apparaten werken continu op vol vermogen, daarom kan het moeilijk zijn om het verbruik van een apparaat in te schatten. Met een losse energiemeter of andere energieverbruiksmanagers kunt u het verbruik in kilowattuur (kWh) precies meten.
    • Laat een apparaat niet ongebruikt aan of op stand-by staan.
    • Let bij aankoop van elektrische apparaten op het energielabel. Een apparaat met energielabel A(+++) is het zuinigst met stroom. Lees meer hierover op het energielabel van het apparaat.
    • U kunt vaak via de website van uw energieleverancier met een persoonlijke webpagina uw energieverbruik bijhouden. 
  • Wanneer komt Stek mijn woning isoleren?

    Stek heeft een jaarplanning gemaakt. Huurders van deze woningen krijgen een persoonlijke brief met een aanbod voor deze actie. U betaalt een huurverhoging voor isolerende aanpassingen.

  • Wat kan ik doen aan de condensvorming op mijn ramen?

     

    Heeft u HR++ glas? Dan betekent condens dat het glas goed zijn werkt doet. Het glas heeft een hoge isolatiewaarde. Er ontstaat condens bij een lage buitentemperatuur, samen met een hoge vochtigheid. Dit  gebeurt vaak tijdens de ochtenduren in het voor- en najaar. De condens verdwijnt in de loop van de ochtend weer, zodra de temperatuur oploopt en de luchtvochtigheid afneemt.

    Zit er vocht of vuil tussen de ramen? Dan is uw raam waarschijnlijk lek en moet deze vervangen worden. Heeft u een glasverzekering via Stek belt u dan direct met Glasverzekering De Samenwerking op telefoonnummer 0800-0226100 voor het maken van een afspraak.

    Heeft u enkelglas? Dan helpt goed ventileren vaak om condens te laten verdwijnen.

  • Hoe vaak per jaar vindt onderhoud aan liften plaats?

    In basis 2 tot 4x per jaar. De liften zijn of worden allemaal Smart gemaakt, dat wil zeggen dat de lift 24/7 communiceert met KONE. Zij monitoren de technische staat van de lift en kunnen op ieder gewenst moment onderhoud uitvoeren zodat de bewoners hier niet of nauwelijks hinder van ondervinden

  • Hoe vaak vervangt Stek cv-ketels?

    Cv-ketels van 18 jaar en ouder worden door Stek vervangen. (Bij sommige straten, woongebouwen en woningen denkt Stek nog na over de nabije toekomst. Hier wordt dan alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd en wordt soms afgeweken van deze standaard cycli.)

  • Hoe vaak vindt een APK plaats?

    Eén keer per twee jaar voeren wij een APK uit. Dit is vrijblijvend en alleen bedoeld voor huurders met een Abonnement Service & Onderhoud. Dit abonnement is eenvoudig af te sluiten via Mijn Stek.

  • Hoe vaak worden daken en goten op vervuiling of beschadigingen nagekeken?

    1x per twee jaar (Bij sommige straten, woongebouwen en woningen denkt Stek nog na over de nabije toekomst. Hier wordt dan alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd en wordt soms afgeweken van deze standaard cycli.)

    Dakgoten worden op afroep schoongemaakt.

  • Hoe vaak worden de automatische deuren onderhouden?

    1x per jaar (Bij sommige straten, woongebouwen en woningen denkt Stek nog na over de nabije toekomst. Hier wordt dan alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd en wordt soms afgeweken van deze standaard cycli.)

  • Hoe vaak worden de filters van de WTW-units vervangen?

    1x per jaar krijgen de bewoners 2 nieuwe sets filters van Feenstra toegestuurd. Deze moeten de bewoners zelf om de 6 maanden vervangen. Bij een Climarad (WTW-radiator in woonkamer) kan een lampje gaan branden of melding op display verschijnen als de filter vervangen dient te worden. Deze WTW-units zijn echter in onderhoud bij de CV-installateur (Energiewacht (C348) of Bonarius (C315,317,318,319)). De filters van een Climarad worden door deze bedrijven vervangen, niet door de bewoners zelf.

  • Hoe vaak worden de hydrofoorinstallaties onderhouden?

    1x per jaar (Bij sommige straten, woongebouwen en woningen denkt Stek nog na over de nabije toekomst. Hier wordt dan alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd en wordt soms afgeweken van deze standaard cycli.)

    Bewoners merken hier niks van.

  • Hoe vaak worden de voegen tussen de galerij- en balkonplaten van flats vervangen?

    1x per 12 jaar. (Bij sommige straten, woongebouwen en woningen denkt Stek nog na over de nabije toekomst. Hier wordt dan alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd en wordt soms afgeweken van deze standaard cycli.)

  • Hoe vaak worden drainages gereinigd?

    1x per twee jaar (Bij sommige straten, woongebouwen en woningen denkt Stek nog na over de nabije toekomst. Hier wordt dan alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd en wordt soms afgeweken van deze standaard cycli.)

  • Hoe vaak worden mechanische ventilatiesystemen onderhouden?

    1x per vier jaar (Bij sommige straten, woongebouwen en woningen denkt Stek nog na over de nabije toekomst. Hier wordt dan alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd en wordt soms afgeweken van deze standaard cycli.)

  • Hoe vaak wordt mijn cv onderhouden of schoongemaakt door Stek.

    Gesloten CV-toestellen (VR + HR ketels en warmtepompen) worden 1 x per 2 jaar onderhouden.

    Open CV-toestellen, moederhaarden e.d. worden 1 x per jaar onderhouden.

    Het onderhoudsbedrijf (Energiewacht) maakt daarvoor een afspraak met u.

    Onderhoud CV-ketels: gesloten toestellen (combiketels) worden om de 2 jaar onderhouden. Open toestellen (geisers, moederhaarden (komt nog maar weinig voor)) worden om het jaar onderhouden. Uitzondering: Bij C315, 317, 318 en 319 worden de ketels om de 3 jaar onderhouden (of vaker indien nodig). Deze worden door Bonarius op afstand gemonitord.

  • Ik heb geen Abonnement Service & Onderhoud. Kan ik wel een APK krijgen?

    Nee, dat kan niet. Stek biedt deze gratis service aan voor abonnees. U kunt wel eenvoudig een Abonnement Service & Onderhoud afsluiten via Mijn Stek. Daar vindt u ook de lidmaatschapskosten.

  • Kan ik via Mijn Stek een afspraak maken voor de APK?

    Ja. Ga daarvoor naar Mijn Stek, log in en klik op: “Reparatieverzoek indienen” - “Gehele woning” – “APK bij service abonnement” – “Afspraak inplannen”.

  • Moet ik thuisblijven voor een APK? En hoe lang duurt dat?

    Ja, wij moeten ook in de woning een aantal zaken controleren. Daarvoor moet er iemand thuis zijn om de deur te openen. De APK duurt gemiddeld twee uur.

  • Wat is een APK voor woningen?

    De APK is een uitbreiding op het bestaande Abonnement Service & Onderhoud. Met dit abonnement worden de klussen waar de huurder normaliter zelf verantwoordelijk voor is, door Stek geklaard. Abonnees betalen geen extra kosten voor deze APK die één keer per twee jaar wordt uitgevoerd. De APK is vrijblijvend voor abonnees. Stek beveelt deze gratis keuring wel aan.

  • Wat wordt gecontroleerd bij een APK?

    Wij controleren alle zaken die in het Abonnement Service & Onderhoud zijn ondergebracht. Dit zijn de reparaties waar u zelf, volgens de wet, verantwoordelijk voor bent. Wij hebben een overzicht gemaakt van deze reparaties, de checklist vindt u op onze website.

  • Worden reparaties bij de APK gelijk gemaakt?

    Nee. Wij maken daarvoor apart met u een afspraak.

  • Door mijn handicap wil ik graag een aanpassing in mijn woning, kan dat?

    Ja, dat kan. Hiervoor moet u bij de gemeente zijn. De gemeente beoordeelt, zegt toe (of niet) en betaalt de WMO. U kunt telefonisch of digitaal contact opnemen met de gemeente of u kunt het loket bezoeken. Op websites van diverse gemeenten staat veel informatie hierover.
  • Ik heb een reparatieverzoek aan mijn WMO aanpassing in mijn woning, waar moet ik dit melden?

    U kunt deze reparatieverzoeken bij de gemeente indienen.
  • Ik wil een beugel in m'n badkamer, plaatst Stek die voor mij?

    Dit is voor de bewoner zelf om te plaatsen.

  • Mijn WMO aanvraag bij de gemeente is goedgekeurd. Wanneer hoor ik hier iets over?

    De aanvraag, toekenning en uitvoering ligt bij de gemeente. De gemeente informeert Stek over de aanpassingen die gedaan worden door de aannemer in de woning.

Handige downloads en links

Gerelateerde documenten