Home > Ik huur > Onderhoud aan mijn woning

Onderhoud aan mijn woning

Wij zorgen voor het onderhoud dat nodig is om de kwaliteit van de woning op peil te houden en de woning er goed uit te laten zien. Hiervoor werken wij met meerjarenplanningen. Niet al het onderhoudswerk is ieder jaar nodig. We spreken daarom van planmatig onderhoud.

Andere bedrijven

Voordat de onderhoudsmedewerkers voor de deur staan brengt Stek de bewoners tijdig op de hoogte. In een brief leggen wij uit wat er gedaan wordt, hoe lang het gaat duren en welke bedrijf de opdracht voor ons uitvoert. De aannemer of installateur maakt zelf de afspraken over de datum en het tijdstip met de bewoners.


Veelgestelde vragen

  • Kan Stek ook mijn verbouwing of klus uitvoeren?

    Ja, dat kan. De volgende klussen kan Stek voor u doen:

    • CV installeren
    • Anti-inbraakmaatregelen treffen
    • Isolatie aanbrengen
    • 2e toilet installeren
    • Vaste trap aanbrengen
    • Dakraam aanbrengen
    • Elektra aanleggen naar de berging
    • Indeling van de woning veranderen (plattegrondswijziging).

    Vul het formulier Verzoek verandering in en stuur dit op naar Stek, Antwoordnummer 206, 2160 VB Lisse (geen postzegel nodig). Wij maken dan een afspraak met u en u ontvangt vervolgens een offerte. Stek zorgt voor een aannemer en regelt de verbouwing. De uitvoering daarvan gebeurt in samenspraak met u. Voor deze verbouwingen betaalt u maandelijks een huurverhoging óf u betaalt het bedrag apart.

  • Ik heb dubbelglas tegen huurverhoging, maar nu krijgt mijn hele complex gratis dubbelglas, stopt mijn huurverhoging?

    Nee, u heeft met Stek toendertijd een afspraak gemaakt. Stek heeft op dat moment de investering gedaan.

  • Hoe ventileer ik mijn woning?

    Stek adviseert om uw woning elke dag te ventileren. Dat kan bijvoorbeeld door de ventilatieroosters zoveel mogelijk open te laten staan. Daardoor wordt automatisch schone lucht aangevoerd. Als in uw woning mechanische ventilatie is aangebracht, is het belangrijk om hier goed gebruik van te maken.

    Stek heeft een aantal eenvoudige tips voor een gezond binnenklimaat:

    • Zorg dat ventilatieroosters altijd (een klein stukje) open staan.
    • Open regelmatig uw ramen.
    • Ventileer extra als u kookt, doucht, klus in huis of visite hebt.
    • Rook zo min mogelijk binnenshuis.
    • Verminder het vocht in huis door de was buiten te drogen.

    U moet dus zelf actief de verse en gezonde lucht binnenlaten. Bovendien is een goed geventileerde woning makkelijker te verwarmen. Hierdoor bespaart u energie én geld.

  • Ik woon in een appartementencomplex van Stek. Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen?

    Nee, dat kan niet. Stek koopt de energie tegen de gunstigste tarieven in. In de Warmtewet staat wat Stek maximaal aan energie mag doorberekenen.

  • Waarom verbruik ik opeens veel meer energie?

    Toename van uw energieverbruik kan verschilenden redenen hebben. Heeft u een grote stroomverbruiker in huis? Een elektrische boiler, waterbed of airconditioner kan bijvoorbeeld de uw energieverbruik laten stijgen.

    We zetten een paar handige tips voor u op een rijtje:

    • Let bij uw keuze uit apparaten op het vermogen, dit staat aangegeven in W of watt: Niet alle apparaten werken continu op vol vermogen, daarom kan het moeilijk zijn om het verbruik van een apparaat in te schatten. Met een losse energiemeter of andere energieverbruiksmanagers kunt u het verbruik in kilowattuur (kWh) precies meten.
    • Laat een apparaat niet ongebruikt aan of op stand-by staan.
    • Let bij aankoop van elektrische apparaten op het energielabel. Een apparaat met energielabel A(+++) is het zuinigst met stroom. Lees meer hierover op het energielabel van het apparaat.
    • U kunt vaak via de website van uw energieleverancier met een persoonlijke webpagina uw energieverbruik bijhouden. 
  • Wanneer komt Stek mijn woning isoleren?

    Stek heeft een jaarplanning gemaakt. Huurders van deze woningen krijgen een persoonlijke brief met een aanbod voor deze actie. U betaalt een huurverhoging voor isolerende aanpassingen.

  • Wat kan ik doen aan de condensvorming op mijn ramen?

     

    Heeft u HR++ glas? Dan betekent condens dat het glas goed zijn werkt doet. Het glas heeft een hoge isolatiewaarde. Er ontstaat condens bij een lage buitentemperatuur, samen met een hoge vochtigheid. Dit  gebeurt vaak tijdens de ochtenduren in het voor- en najaar. De condens verdwijnt in de loop van de ochtend weer, zodra de temperatuur oploopt en de luchtvochtigheid afneemt.

    Zit er vocht of vuil tussen de ramen? Dan is uw raam waarschijnlijk lek en moet deze vervangen worden. Heeft u een glasverzekering via Stek belt u dan direct met Glasverzekering De Samenwerking op telefoonnummer 0800-0226100 voor het maken van een afspraak.

    Heeft u enkelglas? Dan helpt goed ventileren vaak om condens te laten verdwijnen.

  • Ik heb een klacht over de onderhoudswerkzaamheden die door of namens Stek zijn uitgevoerd. Waar kan ik deze melden?

    U kunt uw klacht digitaal bij Stek indienen via Mijn Stek.

  • Door mijn handicap wil ik graag een aanpassing in mijn woning, kan dat?

    Ja, dat kan. Hiervoor moet u bij de gemeente zijn. De gemeente beoordeelt, zegt toe (of niet) en betaalt de WMO. U kunt telefonisch of digitaal contact opnemen met de gemeente of u kunt het loket bezoeken. Op websites van diverse gemeenten staat veel informatie hierover.
  • Ik wil een beugel in m'n badkamer, plaatst Stek die voor mij?

    Dit is voor de bewoner zelf om te plaatsen.

  • Ik heb een reparatieverzoek aan mijn WMO aanpassing in mijn woning, waar moet ik dit melden?

    U kunt deze reparatieverzoeken bij de gemeente indienen.
  • Mijn WMO aanvraag bij de gemeente is goedgekeurd. Wanneer hoor ik hier iets over?

    De aanvraag, toekenning en uitvoering ligt bij de gemeente. De gemeente informeert Stek over de aanpassingen die gedaan worden door de aannemer in de woning.

Handige downloads en links

Gerelateerde documenten