Home > Ik zoek > Sociale huurwoning

Sociale huurwoning

Stek verhuurt sociale huurwoningen (huurprijs tot € 710,68) in Hillegom, Lisse en Teylingen. Nieuwsgierig naar ons actuele aanbod?

Wilt u reageren op ons actuele aanbod of op een woning van een andere corporatie in de regio? 

  • Schrijf u in bij WoningNet Holland Rijnland. De regels en volgordebepaling zijn regionaal vastgelegd. U vindt ze op de website van WoningNet. U kunt wekelijks via een digitale nieuwsbrief op de hoogte gehouden worden van de beschikbare woningen die voor u geschikt zijn. Wel zo gemakkelijk.
  • Belangstelling? Reageer via Mijn WoningNet. 

Bezichtigen

U ontvangt per e-mail een uitnodiging. Er zijn twee mogelijkheden: 

1. Wij brengen u in contact met de huidige bewoner, zodat u zelf een afspraak kunt maken om de woning te bezichtigen, of 

2. Wij organiseren een bezichtiging met meerdere kandidaten. Bij deze bezichtiging is een medewerker van Stek aanwezig om u te adviseren.  

Bent u na de bezichtiging enthousiast? Geef via uw persoonlijke internetpagina "Mijn WoningNet" door of u de woning accepteert of weigert.

Aanbieding

Als u de woning hebt geaccepteerd én u bent eerste kandidaat, ontvangt u een aanbieding per e-mail. In deze e-mail vragen wij u een aantal persoonlijke gegevens bij ons in te leveren. Vergeet ook niet deze twee formulieren in te vullen.

Als alles in goede orde ontvangen is, controleert Stek uw gegevens met uw inschrijving bij WoningNet. Als gegevens ontbreken of niet juist zijn, kunnen wij u geen huurovereenkomst aanbieden.

Alles in orde? Gefeliciteerd! U ontvangt van ons een bevestiging per e-mail.

 


Veelgestelde vragen

  • Bij wie kan ik terecht met een klacht over de regels rondom de woningtoewijzing?

    U kunt voor klachten over de regels rondom de woningtoewijzing naar de website van WoningNet Holland Rijnland.

  • Heeft u een klacht over het woningaanbodsysteem of de toewijzing van woningen?

    U kunt uw klacht sturen naar de klachtencommissie van WoningNet Holland Rijnland Postbus 558, 2300 AN LEIDEN of via het contactformulier op de website van WoningNet Holland Rijnland.

  • Hoe kan ik urgentie aanvragen?

    Een urgentieverklaring aanvragen doet u via de woningcorporatie in de plaats waar u woont. Neemt u daarvoor contact op met uw corporatie. Bent u woonachtig in Lisse, Voorhout, Hillegom of Warmond dan kan Stek u helpen bij het aanvragen ervan, maar Stek beoordeelt niet of u een urgentieverklaring krijgt. Daarover beslist de urgentiecommissie van Holland Rijnland.  Echtscheiding is in de regel geen reden voor een urgentieverklaring. Kijk hier wat de voorwaarden zijn om voor urgentie in aanmerking te komen. Urgentiegronden zijn:

    • Acuut dreigende dakloosheid met aantoonbare zorg voor minderjarige kinderen, waarbij sprake is van een noodsituatie
    • Financiële problemen doordat u onverwacht minder inkomsten heeft waardoor de kosten voor het wonen een te groot deel van het inkomen uitmaken
    • Aantoonbare lichamelijke of geestelijke mishandeling
    • Aantoonbare lichamelijke of psychosociale klachten die te maken hebben met uw huidige zelfstandige woning
    • Mantelzorg
    • Verblijf in een vrouwenopvang

     Meer informatie over het aanvragen van urgentie vindt u op de website van WoningNet Holland Rijnland.

  • Hoe lang is de wachttijd voor een huurwoning?

    Over het algemeen is de wachttijd erg lang (enkele jaren). Hoe lang precies hangt af van voorrangsregelingen en uw persoonlijke woonwensen. Op woningnethollandrijnland.nl kunt u uw wachttijd bekijken. Deze wachttijd is bepalend voor de kans die u maakt op een woning.

    Hoe wordt de slaagkans op een huurwoning berekend?

    Als u bent ingelogd op WoningNet Holland Rijnland, ziet u bij iedere woningadvertentie uw persoonlijke slaagkans: zeer hoog, hoog, gemiddeld, laag of zeer laag. Deze slaagkans laat zien hoeveel kans u maakt op de woning. Bij de slaagkans wordt uw wachttijd of urgentie/indicatie vergeleken met andere woningzoekenden die op de woning kunnen reageren. Bij de berekening van de slaagkans houden we rekening met de populariteit van soortgelijke woningen en de hoeveelheid weigeringen op vergelijkbare woningen in het afgelopen jaar. De slaagkans is slechts indicatief.

  • Ik ben eerste kandidaat voor een sociale huurwoning, welke gegevens moet ik inleveren?

    Algemene gegevens:
    • Geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart)
    • Uittreksel uit het bevolkingsregister met woonhistorie en overige ingeschrevenen (te verkrijgen via uw gemeente en mag niet ouder zijn dan 3 maanden)
    • IBAN bankrekeningnummer

    Inkomensgegevens:
    • Een IBRI-verklaring (aanvragen bij de belastingdienst 0800 - 0543 of zelf downloaden)
    of een verklaring van de Belastingdienst dat de IBRI-verklaring nog niet beschikbaar is. Let op: een IBRI-verklaring hebben we nodig van alle meeverhuizende volwassenen.

    Formulieren:
    • Een volledig ingevulde en ondertekende kandidaat-verklaring (deel 1)
    • Een volledig ingevulde en ondertekende verhuurdersverklaring (deel 2, door uw huidige verhuurder in te vullen). - Indien van toepassing.

    U kunt deze formulieren afhalen op ons kantoor of downloaden op de website van WoningNet Holland Rijnland.

    Inkomensgegevens zelfstandig ondernemer:
    • Meest recente jaarrekening, opgemaakt door uw accountant of belastingadviseur
    • Een prognose over het huidige jaar van uw accountant of belastingadviseur

  • Ik heb de woning bezichtigd en wil hem wel/niet.

    Heeft u uw uitnodiging per e-mail ontvangen? Klik dan op de link in de e-mail of log in en zoek de woning op bij Mijn reacties. Daar kunt u uw keuze doorgeven.

    Lukt het niet om de reactie via internet door te geven, neem dan zo spoedig mogelijk (telefonisch) contact op met de corporatie die de woning aanbiedt. Een corporatiemedewerker kan dan alsnog uw keuze vastleggen.

     

  • Ik heb de woning ongezien geaccepteerd, kan ik alsnog de woning bezichtigen?

    Nee dat kan niet omdat er al een bezichtigingsmoment is geweest. Wij willen de huidige bewoner en de verhuurmakelaars niet onnodig belasten.

  • Ik heb een e-mail ontvangen dat ik tot de mogelijke kandidaten behoor voor de huurwoning, wat nu?

    Stek organiseert een bezichtiging. U krijgt hierover bericht.

    Bent u na de bezichtiging enthousiast? Geef via uw persoonlijke internetpagina "Mijn WoningNet" binnen de gestelde termijn door of u de woning accepteert of weigert.

  • Ik heb gereageerd op een huurwoning via WoningNet. Op welke plek sta ik?

    Als u gereageerd heeft via WoningNet dan kunt u dit zelf zien door in te loggen op de website van WoningNet Holland Rijnland. Bij uw lopende reacties ziet u uw positie staan.

  • Ik wil graag mijn inschrijving voor Woningnet splitsen of samenvoegen?

    De splitsings- en samenvoegingsformulieren kunt u vinden op de website van Woningnet Holland Rijnland.

    Graag opsturen met een fotokopie van uw identiteitsbewijs (paspoort mag ook).

  • ik zoek met spoed een woning, krijg ik urgentie?

    Voor het aanvragen van urgentie gelden een aantal voorwaarden. Als u aan deze voorwaarden voldoet dan moet er ook een grond zijn voor het toekennen van de urgentie. Geen urgentiegronden zijn: inwonende jongeren die een eigen woning willen of bijvoorbeeld gezinsuitbreiding.

    Urgentiegronden zijn wel:

    • Acuut dreigende dakloosheid met aantoonbare zorg voor minderjarige kinderen, waarbij sprake is van een noodsituatie
    • Financiële problemen doordat u onverwacht minder inkomsten heeft waardoor de kosten voor het wonen een te groot deel van het inkomen uitmaken
    • Aantoonbare lichamelijke of geestelijke mishandeling
    • Aantoonbare lichamelijke of psychosociale klachten die te maken hebben met uw huidige zelfstandige woning
    • Mantelzorg
  • Kan ik mijn inschrijfgegevens in WoningNet wijzigen?

    De meeste gegevens kunt u zelf wijzigen via de website WoningNet Holland Rijnland als u bent ingelogd. U klikt dan op Mijn account - Profiel.

    Onderstaande gegevens kunt u niet online wijzigen:

    • naam
    • geboortedatum
    • geslacht
    • gegevens van de mede-inschrijver (u kunt de mede-inschrijver wel uitschrijven en/of toevoegen)
    • inschrijfdatum
    • urgenties en indicaties

    Neemt u voor genoemde zaken contact op met Stek.

  • Kan ik reageren op een woning die eigenlijk te duur is voor mij?

    Nee. U kunt alleen reageren op een woning die past bij uw inkomen en huishoud- samenstelling. Zorg dat uw gegevens goed staan ingevoerd in “Mijn WoningNet”. Als later blijkt dat uw gegevens niet correct waren, dan kan dat een teleurstelling voor u worden omdat u de woning dan toch niet krijgt toegewezen.

  • Verhuurt Stek ook standplaatsen voor een woonwagen?

    In Lisse heeft Stek enkele standplaatsen en in Hillegom enkele standplaatsen met wagen.

    Als er een lege plek komt dan wordt zo’n plek bij verhuur geadverteerd via WoningNet.

  • Wat gebeurt er na mijn reactie op een sociale huurwoning?

    Na de reactietermijn controleert Stek de geselecteerde kanididaten en geeft deze vrij. Als de selectie is vrijgegeven zijn de rangposities van alle wozo’s inzichtelijk via “Mijn Reacties” in “Mijn WoningNet”

  • Wat gebeurt er nadat ik de woning heb geaccepteerd?

    Als u de eerste kandidaat bent ontvangt u een aanbieding per e-mail. In deze e-mail vragen wij u om vóór de volgende dag 15:00 uur uw persoonlijke gegevens bij ons in te leveren (niet ouder dan 3 maanden). Dit kan per mail, of u kunt langskomen bij ons op kantoor. Als u gaat samenwonen hebben wij deze gegevens ook van uw partner nodig. Vervolgens controleren wij uw gegevens met uw inschrijving bij WoningNet.
    Let wel: na acceptatie van de woning toch weigeren?, dan moet de inschrijving weer gedeblokkeerd worden. De administratiekosten daarvoor zijn € 100.

  • Wat is een verhuurdersverklaring, en wanneer heb ik hem nodig?

    Wanneer u bij ons een woning wilt huren hebben wij van uw huidige verhuurder een verhuurdersverklaring nodig.
    In deze verklaring schrijft uw huidige verhuurder onder meer of er een betalingsachterstand is en of er bijvoorbeeld sprake is geweest van overlast. Een meeverhuizend persoon die een eigen zelfstandige woning huurt, moet ook een verhuurdersverklaring invullen. Huurt u op dit moment bij een andere verhuurder, vraag dan daar een verhuurdersverklaring op. Heeft u van Stek een verhuurdersverklaring nodig, neem dan contact op met Stek.

     

  • Wat is WoningNet Holland Rijnland?

    WoningNet Holland Rijnland is het woonruimte verdeelsysteem in de regio Holland Rijnland. Zoekt u een huurwoning in de regio Holland Rijnland schrijft u zich dan in op de website van WoningNet Holland Rijnland. Alle corporaties in deze regio plaatsen hun vrijkomende sociale huurwoningen op deze website.

    dit zijn de gemeentes die onder Holland Rijnland vallen:

    • Agglomeratie Leiden: Leiden, Voorschoten, Oegstgeest, Leiderdorp, Zoeterwoude
    • Zuidelijke Bollenstreek:Katwijk, Noordwijk, Teylingen, Lisse, Hillegom, Noordwijkerhout
    • Rijnstreek:Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop
  • Wat kost het om me als woningzoekende in te schrijven?

    Inschrijven kost u eenmalig € 10 administratiekosten en vervolgens jaarlijks € 10 verlengingskosten. Meer informatie kunt u vinden op de website van WoningNet Holland Rijnland.

  • Hoe weet Stek mijn inkomen?

    Uw inkomen staat vermeld op uw Inkomensverklaring (IBRI) van de Belastingdienst. Dit is altijd het inkomen van het afgelopen jaar. Deze moet u inleveren bij ons als u een woning wilt huren. Is uw inkomen dat vermeld staat op de Inkomensverklaring intussen lager geworden? Dan kunt u dit aantonen met bijvoorbeeld uw meest recente salarisstrook. Deze levert u dan bij ons in.

  • Ik woon nu in een huurwoning die niet past bij mijn inkomen, moet ik deze verlaten?

    Nee. U kunt gewoon blijven wonen in uw huurhuis; lopende huurcontracten blijven gewoon geldig. Wilt u verhuizen? Dan gelden de nieuwe regels.

  • Ik zoek een sociale huurwoning, wat mag ik huren?

    Wilt u precies weten welke woning voor uw inkomen beschikbaar is? Gebruik dan ons handige hulpmiddel de Huurtool gegevens daar in te voeren ziet u direct hoe hoog de huurprijs mag zijn op basis van uw inkomen. 

  • Kan ik reageren op een woning die eigenlijk te duur is voor mij?

    Nee. U kunt alleen reageren op een woning die past bij uw inkomen en huishoud- samenstelling. Zorg dat uw gegevens goed staan ingevoerd in “Mijn WoningNet”. Als later blijkt dat uw gegevens niet correct waren, dan kan dat een teleurstelling voor u worden omdat u de woning dan toch niet krijgt toegewezen.

  • Kan ik voor elke woning die Stek adverteert in aanmerking komen?

    Nee. De overheid wil dat mensen een woning betrekken die bij hun inkomen, huishoudsamenstelling en leeftijd past. In de nieuwe Woningwet (1-1-2016) heet dit 'passend toewijzen’. Dit voorkomt dat u niet meer betaalt voor wonen dan u financieel kunt dragen. Of dat alleenstaanden een grote eengezinswoning toegewezen krijgen. Voor de huidige huurders verandert er niets, voor woningzoekenden wel.

  • Moet ik mijn huurwoning verlaten als ik boven de inkomensgrens kom?

    Nee, lopende huurcontracten blijven gewoon geldig.

  • Waarom krijgen statushouders wel een woning en wij niet?

    Alle corporaties zijn verplicht een aantal woningen toe te wijzen aan statushouders. Dit is een verplichting vanuit de Rijksoverheid en wordt aan gemeentes opgelegd.

  • Wat is de inkomensgrens voor een sociale huurwoning?

    Om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen, mag in 2018 uw inkomen niet hoger zijn dan € 36.165,- per jaar. Dit geldt voor het totale inkomen van alle personen binnen één huishouden. Voor een sociale huurwoning betaalt u nooit meer dan € 710,68 per maand.

  • Wat is de maximale huurprijs voor een sociale huurwoning in 2018?

    De maximale huurprijs voor een sociale huurwoning is € 710,68 per maand voor wie een inkomen heeft van maximaal € 36.165,- (prijspeil 2018). Wie een hoger inkomen heeft, is aangewezen op het aanbod van huurwoningen in de vrije sector.

  • Wat is een IBRI-verklaring, en hoe kom ik eraan?

    De IBRI verklaring is een inkomensverklaring van de Belastingdienst. Op de verklaring is het verzamelinkomen vermeld. Het kenmerk van de inkomensverklaring kan zijn: IBRI-A, IBRI-B, IBRI-C, IBRI-D, IBRI-E, IBRI-F, IBRI-O en IBRI-V. Voorheen was het kenmerk IB60. Stek werkt alleen met de volgende kenmerken IBRI-D, IBRI-E en IBRI-F. U kunt de verklaring telefonisch aanvragen bij de Belastingdienst (tel. 0800-0543). Zorg ervoor dat u uw Burger Service Nummer bij de hand heeft. Ook kunt u de IBRI-verklaring online aanvragen bij de Belastingdienst. U heeft daarvoor uw DigiD nodig. De aanvraag duurt gemiddeld vijf werkdagen.

  • Wat telt allemaal mee voor mijn jaarinkomen?

    De inkomensgrens geldt voor het belastbaar jaarinkomen van u en uw eventuele partner en/of huisgenoten. Dat is het bedrag waarover u inkomstenbelasting moet betalen. Dat is inkomen uit werk en woning, uit aanmerkelijk belang en uit sparen en beleggen.

    Uw vermogen en de inkomens van minder- en meerderjarige kinderen tellen niet mee.

    Wat betekent huishoudinkomen?

    Het huishoudinkomen is het belastbaar inkomen van alle personen, die op uw adres ingeschreven staan.

  • Wat zijn de inkomensvoorwaarden voor het huren van een sociale huurwoning?

    Om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen, mag in 2016 uw inkomen niet hoger zijn dan € 36.165,- per jaar. Dit geldt voor het totale inkomen van alle personen binnen één huishouden. Voor een sociale huurwoning betaalt u nooit meer dan € 710,68 per maand.

Handige downloads en links

Gerelateerde documenten