28 januari 2022

Ook een lift heeft niet het eeuwige leven

Onvermoeibaar ging het vijftig jaar van boven naar beneden. Maar op zeker moment is het toch gedaan. Als het niet meer rendabel is om reparaties uit te voeren, is een lift aan vervanging toe. Bij enkele complexen van Stek wordt ook jaar weer zo’n ingrijpende operatie uitgevoerd.

Afhankelijkheid

Zeker als je slecht ter been bent, in een rolstoel zit of een kinderwagen van boven naar beneden moet krijgen, is de afhankelijkheid van een lift groot. Huurders die te maken krijgen met de vervanging van of planmatig onderhoud aan de lift, krijgen hiervan persoonlijk bericht. Als zij problemen voorzien, kunnen ze contact opnemen met Stek. In sommige bijzondere gevallen wordt er ook een noodvoorziening getroffen, zoals bijvoorbeeld de plaatsing van een traplift.

Ervaring

Met groot onderhoud aan liften is door Stek al de nodige ervaring opgedaan. Maar de complete vervanging is ook voor Stek een ingrijpende klus. Voor de lift van de flat aan het Rembrandtplein in Lisse was het in november vorig jaar einde levensduur. De werkzaamheden hebben in totaal vier weken geduurd.

Veel veranderd

Na ruim 50 jaar is er ook in de lifttechniek veel veranderd. De motoren zijn niet alleen kleiner, maar ook technisch geavanceerder geworden. Groot verschil is de plek van de liftmotor. De oude, robuuste installatie zat in een speciale ruimte op het dak. De nieuwe motor bevindt zich gewoon in de liftschacht, de betonnen of gemetselde koker waar de lift doorheen glijdt. En toch tilt zo’n compact motortje lachend 680 kilo. Deze nieuwe opstelling heeft wel gevolgen voor de grootte van de lift, die wordt in de meeste gevallen wat smaller dan de bewoners gewend zijn.

Meer comfort

De nieuwe lift biedt wel een hoger comfort dan de oude installatie. Het gaat dan bijvoorbeeld om trillingen en geluid. Met sensoren wordt dat voor de oplevering gemeten. Als de monteurs constateren dat bepaalde metingen over de strenge normen heen gaan, wordt er in de liftschacht geklommen om de apparatuur bij te stellen. Ook is de nieuwe lift vaak wat sneller dan voorheen: ging het vijftig jaar lang met 0.8 meter per seconde op en neer, nu is dat een meter per seconde. Dat lijkt subtiel, maar is uiteindelijk toch 20 procent meer.