Home > Ik huur > Huur opzeggen

Huur opzeggen

Wilt u uw huur opzeggen? Doet u dit dan minimaal één maand voor de dag dat u de huur wilt beëindigen. U kunt de huur iedere dag van de maand opzeggen, als u maar rekening houdt met de maand opzegtermijn. De einddatum van de huurperiode kan niet in het weekend of op een feestdag vallen. U ontvangt van ons altijd een bevestiging van uw huuropzegging. Regel het via Mijn Stek.

 


Veelgestelde vragen

  • Het lukt me niet om me aan te melden bij Mijn Stek, wie kan mijn helpen?

    Lukt het u niet om zich aan te melden? Neemt u dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten voor MijnStek, wat nu?

    Op het aanmeldscherm kunt u “ik ben mijn wachtwoord vergeten” aanklikken. Volg de stappen en maak zelf een nieuw wachtwoord aan.

  • Waar kan ik Mijn Stek voor gebruiken?

    U kunt Mijn Stek gebruiken om verschillende zaken te regelen. Denkt u aan:

    Mijn startpagina – hier kunt u zelf een reparatieverzoek inplannen, lid worden van een abonnement, uw huur opzeggen of een klacht of compliment indienen
    Mijn woning – hier vindt u praktische informatie over uw woning zoals de huurprijs
    Mijn gegevens – bekijk uw persoonlijke gegevens en huurcontract
    Mijn financiën – overzicht van uw nota’s en betalingen doen
    Mijn instellingen – hier kunt u uw wachtwoord en gebruikersnaam wijzigen

    via de link Mijn Stek kunt u inloggen.
     

  • Hoe moet ik de woning opleveren?

    U moet uw woning volgens bepaalde voorschriften achterlaten. Check daarom deze 10 punten als u gaat verhuizen:

    1. Al uw eigen spullen zijn uit de woning. Ook uit vaste kasten, de zolderruimte, bergingen, balkon en tuin.
    2. Onkruid is uit de tuin verwijderd; bomen, heggen en struiken zijn gesnoeid en het gras is gemaaid. De tuin is aan de voor- en achterzijde voorzien van een tegelpad. Vervang eventueel gebroken tegels. Verwijder takken die vanuit uw tuin over de erfafscheiding naar de buren groeien.
    3. Alle vloerbedekking is verwijderd inclusief ondertapijt, zeil, foam, lijm en specieresten. De vloeren (inclusief trap) zijn schoon, vlak en zonder lijmresten. Let op: zeil dat in de periode 1970 - 1990 is gelegd, moet u in de woning laten liggen. Het is mogelijk dat het zeil asbest bevat! De verhuurmakelaar beoordeelt wat er met het zeil gebeurt.
    4. Alle ramen en spiegels zijn onbeschadigd.
    5. Deurkrukken, raamopeners, sloten, enzovoorts zijn compleet en functioneel.
    6. De drempels zitten goed vast.
    7. Schakelaars, wandcontactdozen en het sanitair zijn onbeschadigd, onbeschilderd en goed bevestigd.
    8. Losse stroomdraden zijn voorzien van kroonsteentjes en centraal dozen van deksels.
    9. Alle losse bedradingen van schemerlampen, (centrale) antennes, luidsprekers, etc. zijn verwijderd.
    10. Alle kapotte zaken en beschadigingen, bijvoorbeeld aan deuren en kasten zijn gerepareerd.
  • Ik heb van Stek een urgentie vanwege sloop, wanneer krijg ik mijn verhuiskostenvergoeding?

    Uw verhuiskostenvergoeding wordt in twee delen uitgekeerd. Het eerste deel wordt overgemaakt als u de huur van uw huidige woning opzegt bij Stek. Het tweede deel ontvangt u binnen veertien dagen nadat u de sleutels van uw oude woning heeft ingeleverd.

     

     

  • Ik wil de huur opzeggen van mijn overleden familielid. Hoe doe ik dat?

    Om de huur van uw overleden familielid op te zeggen vult u het formulier huuropzegging  in. Dit formulier kunt u samen met de overlijdensakte opsturen. Het formulier kunt u vinden op de website bij “downloads”. De huuropzegging kunt u sturen naar:

     

    E: info@stek-wonen.nl
    P: Postbus 126, 2160 AC Lisse

  • Ik wil de huur van mijn garage/parkeerplaats/scootmobielstalling opzeggen, hoe doe ik dat?

    U kunt hiervoor het formulier Huuropzegging garage/parkeerplaats gebruiken. Print dit formulier uit, vul het in en stuur het naar Stek of geef het af aan de balie. Heeft u een contract waarbij de huurwoning is gekoppeld aan een parkeerplaats dan kunt u deze onderdelen niet los van elkaar opzeggen.

  • Ik wil de huur van mijn woning opzeggen, hoe doe ik dat?

    Huur opzeggen
    Dit kunt u zelf gemakkelijk online regelen door in te loggen op Mijn Stek. Ook kunt u het formulier op onze website invullen, ondertekenen en opsturen. Graag willen we uw emailadres weten, geeft u dat ook aan op het formulier.

    Opzegtermijn
    U kunt iedere werkdag opzeggen. Er is een opzegtermijn van 1 maand.

    Ik heb de huur van mijn woning opgezegd, hoe gaat het nu verder?
    Wanneer u de huur heeft opgezegd neemt de verhuurmakelaar (medewerker van Stek) contact met u op. U maakt dan een afspraak voor een voorinspectie. Dit houdt in dat u samen door de woning loopt en afspraken maakt over hoe u de woning oplevert. Ook kunt u dan aangeven of er spullen ter overname aangeboden worden. U heeft vervolgens de tijd om de woning leeg te maken. Ten slotte maakt u een afspraak voor een eindinspectie. Tijdens deze afspraak loopt u een laatste keer door de woning en levert u de sleutel in.

  • Kan de nieuwe huurder meubels of andere zaken van mij overnemen?

    Ja, dat kan in de meeste gevallen. Bij de eerste inspectie bespreekt de verhuurmakelaar met u of het mogelijk is en wat u dan moet doen. Als Stek een nieuwe huurder heeft gevonden, kunt u overleggen met de nieuwe huurder over de overname van meubels, gordijnen en andere zaken. Ook kunt u overleggen of de huurder veranderingen aan de woning wil overnemen. Wat de nieuwe huurder van u overneemt en tegen welke vergoeding, is een overeenkomst tussen u en de nieuwe huurder.

    Als u verhuist voordat er een nieuwe huurder bekend is, moet u de woning leeg opleveren. In overleg kunt u een aantal zaken achterlaten. Dan wordt later met de nieuwe huurder besproken of hij iets wil overnemen. Wil hij dat niet, dan moet u alsnog ervoor zorgen dat de woning leeg wordt opgeleverd.

    Wat doe ik als er nog geen nieuwe huurder bekend is?

    Als u verhuist voordat er een nieuwe huurder bekend is, moet u de woning leeg opleveren. In overleg kunt u een aantal zaken achterlaten. Dan wordt later met de nieuwe huurder besproken of hij iets wil overnemen. Wil hij dat niet, dan moet u alsnog ervoor zorgen dat de woning leeg wordt opgeleverd.

  • Mag iemand anders aanwezig zijn bij de eindinspectie/eindcontrole?

    Ja, dat mag. Op het opzeggingsformulier kunt u aangeven wie deze persoon is.
  • Mag ik mijn nieuwe keuken meenemen naar mijn volgende woning?

    Ja, dat mag als de keuken van uzelf is. Wel moet u er voor zorgen dat de keuken die daarvoor in de woning zat weer wordt teruggeplaatst.

  • Mijn echtgenoot of partner is overleden. Mag ik nu in de huurwoning blijven wonen?

    Bent u echtgenoten of geregistreerde partners: De huurovereenkomst loopt, zonder voorwaarden, door voor de echtgenoot of de geregistreerde partner. U kunt dan in de woning blijven wonen. U bent daarmee hoofdhuurder geworden. De huurovereenkomst moet wel aangepast worden aan de nieuwe situatie. Wij vragen u wel om ons zo spoedig mogelijk te informeren over het overlijden van uw partner. Dit kunt u doen door een overlijdensakte toe te sturen naar Stek, Postbus 126, 2160 AC Lisse. U kunt hierbij aangeven of er nog iets in uw tenaamstelling wijzigt. Denk hierbij aan een naamplaatje.

    Bent u medehuurder: Wanneer u niet getrouwd was of geen geregistreerd partnerschap had met de overleden huurder, maar wel samen op het huurcontract staat, dan verandert er ook niets in het huurcontract. Wij vragen u wel om ons zo spoedig mogelijk te informeren over het overlijden van uw huisgenoot c.q. medehuurder. Dit kunt u doen door een overlijdensakte toe te sturen naar Stek, Postbus 126, 2160 AC Lisse. U kunt hierbij aangeven of er nog iets in uw tenaamstelling wijzigt. Denk hierbij aan een naamplaatje. 

    Bent u samenwonenden / Inwonenden: Wanneer u:

    • met de overledene samenwoonde of bij de overledene inwoonde,
    • en wanneer u niet met de overledene getrouwd was, geen geregistreerd partnerschap had, en u niet samen op het huurcontract staat,

    dan heeft u niet automatisch het recht om in de woning te blijven. U kunt in eerste instantie nog maximaal 6 maanden in de woning blijven en neemt u voor deze periode het huurcontract over. Als u in de woning wilt blijven wonen moet u een verzoek aan ons richten om het contract op uw naam te krijgen. Het is niet vanzelfsprekend dat wij uw verzoek honoreren.

    Bent u kind van de overledene: Voor kinderen die na het overijden van de ouder(s) in de woning achterblijven gelden dezelfde regels als voor samenwonenden / inwonenden. 

    Bent u nabestaande: Als er verder niemand anders op de woning woonde dan eindigt de huurovereenkomst 2 volle kalendermaanden na het overlijden van de huurder. Indien de erfgenamen dit willen kan dit vervroegd worden tot 1 kalendermaand. In dat geval kan dit tot 1 dag van tevoren worden doorgegeven aan de verhuurder.

     

  • Moet de huur per de eerste van de maand worden opgezegd?

    Nee, dat kan elke dag, met uitzondering van het weekend en feestdagen. De dag van ontvangst geldt als opzeggingsdag. Bijvoorbeeld: wij ontvangen uw opzegging op 3 maart, dan eindigt de huur op 3 april. Behalve als die dag in het weekend valt of een feestdag is. Dan is de laatste huurdag de eerstvolgende werkdag.

  • Welke zelf aangebrachte veranderingen moet ik verwijderen als ik mijn huurwoning verlaat?

    De volgende zaken moet u verwijderen:

    • Kattenluik / doorgang voor dieren
    • Dierenverblijven
    • Vijver in voor- of achtertuin (gaten en/of verhogingen in de tuin)
    • Warmwatervoorzieningen (geiser, boiler(eigendom of huur), close-in boiler, zonnepanelen)
    • Klokthermostaat
    • (Mechanische) ventilatie of ander afzuigsysteem
    • Tuinverlichting
    • Beveiligingsalarm
    • Inbouwapparatuur
    • Automatische rolluiken of zonnescherm.

    Als de nieuwe huurder deze zaken overneemt hoeft u ze niet te verwijderen uit de woning.

  • Wordt gas, water en elektriciteit automatisch opgezegd bij huuropzegging?

    Nee, dat moet u zelf doen bij uw energie- of waterleverancier.